Perubahan

Saturday, October 31, 2009

Besar makna perubahan jika hendak di rungkaikan satu persatu.blh jd perubahan dr segi persekitaran,keadaan,sikap dan macam2 lagi. tp yg mane diri ini nk cube sampaikan ialah perubahan kepada diri.

diri sendiri blh rasa bila mana terdpt bait-bait perkara tu berubah. ana sekarang cume perlu untuk istiqamah dlm perubahan yg ana sendiri lakukan kepada diri sendiri. ini semua untuk menjadi yang terbaik untuk diri sendiri juga.

Allah sygkan hamba-hambaNYA sbb itu DIA bg kita petunjuk dan rahmatNYA agar kita sbgai hamba sentiasa di jalanNYA.

diri terasa jauh,lemah apatah lg hina jika nak dibandingkan dengan yg lain. banyak yg ana x tahu. ilmu di dada belum cukup lagi kalau nak jd baik pon,berkata di dalam hati. tp sampai bila kita nk berkata begitu? kalau rasa ilmu tu kurang, kena la tambahkan ilmu.kan? termenung sendirian memikirkan hal itu.

ana cube dekatkan diri kepadaNYA. nak mencari cinta ALLAH itu susah. kerna xramai yg fhm erti sbnr maksud mencari cinta ALLAH. kita akan ingat kepada ALLAH bila kita dlm kesusahan sahaja kan? cube kalau kita sedang senang? tak ada masalah, gembira sentiasa, ada kita akan ingat pada DIA?. sedangkan DIA yang memberikan nikmat itu kpd kita. Lalai... itu la dlm erti kate lain. macamana supaya kita senantiasa, sepanjang masa untuk kita mengingati ALLAH? solat 5 waktu , berDoa, zikrullah di hati, al-Quran di amalkan. ini hanya yang ringkas sbg kaedah2 nya. tp sjauh mana kita amalkan semua2 ni? Wallahu'alam.

ana tidak menuding jari kepada sesiapa.ini buat peringatan diri yg mudah lemah dan alpa jua. semoga diriku sentiasa dalam rahmatNYA. Amin.

proses perubahan bermula bila mana kita cuba melepaskan diri kita untuk melakukan perkara yang baru.kemudian sesuaikan dan seterusnya istiqamah dengan perubahan yg berlaku. Byk lagi yg tidak terungkai. menjadi persoalan dan tanda tanya barangkali. juga bg yg tidak faham apa yg cuba ku maksudkan sepanjang penulisan ini.

insyaALLAH, akan dtg ana akan sambung lg ttg tajuk ini.

perubahan yang indah. =)

0 comments: